Google är en ledstjärna när det kommer till digital produktutveckling. Men bakom varje succé ligger flera mindre lyckade produkter. Senast i april stängde deras sociala nätverk Google+ ner, men visste du att det finns flera föregångare? Kanske har du själv använt några dem? Här är några Googleprodukter som fick läggas ner och vad vi kan lära oss från dem.

* (En liten parentes innan vi börjar: Det är självklart inte helt rätt att kalla de här produkterna misslyckade. De har i många fall skapat glädje och nytta för miljontals användare. Men allt är relativt – för ett företag som Google duger bara det bästa. Tur det, för det innebär att vi kan lära oss av dem!)

Google Wave

Google Wave var ett innovativt samarbetsverktyg som fungerade som någon slags blandning av e-post, forum och socialt nätverk. Användarna kunde samarbeta på en “våg” i realtid och lägga till kommentarer, bilder, länkar med mera.

Tjänsten innehöll en mängd funktioner, hade ett krångligt gränssnitt och lyckades inte kommunicera till alla användare hur man använde tjänsten på ett bra sätt och lades därför ned efter cirka ett år. Än idag menar många besvikna användare att de saknar Google Wave och att tjänsten var före sin tid.

Lärdom: Google Wave är ett skolexempel på hur viktigt det är att inte krångla till det. Att utveckla produkten som en MVP hade kunnat utesluta en del “överflöd”. Att släppa en avskalad version hade också avslöjat om användarna verkligen förstod sig på produkten. 

Om du själv aldrig hann testa Google Wave kan du se en officiell instruktionsvideo med titeln ”Google Wave: 15 features” nedan.

Google Buzz

Google Buzz, som ersatte Google Wave, var i princip en kopia av Twitter. Tjänsten var direkt integrerad i Gmail och användarna kunde dela länkar, videor, bilder och text precis som på andra mikrobloggar. Tjänsten mötte hård kritik av flera anledningar. En av standardinställningarna gjorde att en lista över vilka Gmail-kontakter man mejlat eller chattat mest med blev publik (en funktion som fanns även hos Snapchat innan de tog bort den – just för att den inkräktade på användarnas privatliv). Som om det inte vore nog blev Buzz-inlägg, till skillnad från på andra sociala medier, automatiskt taggade med användarens geografiska position. 

Lärdom: Att respektera sina användares integritet är A och O, och det görs inte bara genom att följa lagar och förordningar. Att låta fler människor testa tjänsten – framförallt människor med olika bakgrund – hade snabbt kunnat avslöja varför en del av funktionerna inte var en bra idé.

Därtill är det viktigt att ha ett team som ständigt empatiserar med användaren och ställer sig själva frågan hur den här tjänsten skulle kunna missbrukas. Det gör att man kan integrera lämpliga funktioner och inställningar som sätter användarna själva i kontroll.

Google Flu Trends

År 2008 fick initiativet Google Flu Trends (GFT) mycket uppmärksamhet. GFT skulle kunna förutspå influensautbrott baserat på googlesökningar och enligt det ansvariga teamet var modellens träffsäkerhet 97 %. Det visade sig dock med tiden att GFT tappade sin träffsäkerhet. En möjlig anledning är att maskininlärningsmodellen föll offer för överanpassning. Modellen var alldeles för känslig för säsongsbundna sökningar, och sökningar som faktiskt berörde influensasymptom klumpades ihop med andra sökningar på diverse andra sjukdomssymptom. Det ryktas också om att det aktuella produktteamet inte varit helt transparenta med sina siffror från början.

Lärdom: Om du jobbar med maskininlärning måste du dels vara medveten om vilka antaganden du gör, dels känna dina modeller väl. Träffsäkerheten kanske är stor mot testdata, men vad händer över tid? Finns det en risk att din modell börjar göra felaktiga kopplingar? Att lansera en opålitlig produkt kan skada ditt varumärke eller i värsta fall någon annan. Handlar det om att analysera en övergående trend med hjälp av maskininlärning så kanske nyttan överväger risken. Om du däremot planerar att använda modeller för att fatta kritiska beslut rörande affärer eller hälsa så är en grundlig riskanalys A och O.

Banner

Google Answers 

Denna tjänst levde mellan 2002 och 2006 och baserades på en helt realistisk idé: du ställer en fråga, betalar en liten summa och får ett svar av en kvalificerad person (till exempel en forskare). Det fanns till och med möjlighet för den frågande att lämna lite dricks. Till slut kom man dock fram till att man inte kunde konkurrera med gratistjänster som Yahoo Answers och la ner tjänsten. 

Om dina konkurrenter erbjuder samma eller liknande tjänster gratis får du bärga dig för att konkurrensen kan bli extra hård.

Lärdom: Kvalitet vinner inte alltid över kvantitet. Om dina konkurrenter erbjuder samma eller liknande tjänster gratis får du bärga dig för att konkurrensen kan bli extra hård.

Våga testa!

Misslyckande händer även den bäste. Det är alltså ingen idé att vara rädd för att prova sig fram! Nyckeln till framgång ligger i att ständigt testa, förfina och förbättra. Om du vill läsa mer om Googles lyckade och misslyckade projekt som gått i graven finns det fler exempel på https://killedbygoogle.com/.

Vill du utveckla bättre digitala produkter?

Under hösten släpper vi vår nya guide om hur du utvecklar en digital produkt. Om du inte har Googles resurser och vill förbättra dina chanser att lyckas så är det här guiden för dig.

Prenumerera på Invativa insikter och bli en av de första som får guiden!