Bisnode AB är europaledande inom smart data och analys. De levererar dagligen digital affärsinformation till företag  och organisationer för att möjliggöra klokare och snabbare affärsbeslut. 

Bisnodes väg till digitala affärer

Idag är smart affärsdata en självklarhet och alla vet att de behöver tillgång till skärpta utvecklare och analytiker för att dra nytta av den. Det var inte lika självklart för cirka 15 år sedan när Bisnode-koncernen fortfarande låg i startgroparna. De förstod tidigt vikten av att göra det mesta av sin data och hade redan tillgång till duktiga analytiker. Vad de saknade var en smidigare plattform och lite perspektiv utifrån. Till sin hjälp fick de oss – ett litet Göteborgsbolag vid namn Invativa.

Invativa byggde sedan tidigare CRM-plugins som integrerades med marknads- och kreditdata för att göra denna tillgänglig för företag på ett enklare och bättre sätt. En stor del av denna data tillhandahölls av Bisnode och det var så vår resa började.

År 2004 såg Business Check – en del av dagens Bisnode – utrymme för en ny spelare på marknaden: någon som kunde tillhandahålla enklare, billigare och mer lättillgängliga kreditupplysningar. All nödvändig data fanns redan via Bisnode, och med Invativas hjälp gick man från en inledande idé till en näst intill komplett lösning på åtta veckor inklusive databas och webb, både front och back office. En av de mest välkomna nyheterna var Boolware, en högeffektiv sökmotor från Softbool. Tack vare detta tog sökningar nu en tiondels sekund från att tidigare ha tagit flera minuter.

Åke Andersson, produktägare på Bisnode, var med redan på den tiden.

– Invativa var en pålitlig samarbetspartner med helhjärtat engagemang i vår affär. Det har varit ett väldigt positivt samarbete genom åren, säger han.

Länk till Bisnode.se

Några år senare väcktes ännu ett behov inom koncernen: ett nytt verksamhetssystem för att skapa kampanjer med bland annat målgruppsselektering. Hösten 2008 utfördes ett Proof of Concept på ett sådant system som visade sig fungera över förväntan. Systemet döptes till DM Core och används än idag. DM Core utvecklades för att vara skalbart och anpassningsbart, alltså kan användare enkelt lägga till nya tjänster utan att behöva uppfinna hjulet igen. Detta innebär att Bisnode kunnat leverera nya tjänster extremt snabbt och kostnadseffektivt. 

Bisnode idag

Dagens Bisnode blev till 2013 när dotterbolagen lanserades under ett gemensamt varumärke. Idag är bolaget verksamt i 18 länder och använder koncernens samlade kompetens för att utveckla framtidens beslutsfattande.

De senaste 15 åren har Bisnode och Invativa utvecklat en mängd andra affärer tillsammans, bland annat Min Upplysning som lanserades 2011 och fick en remake senast förra året. Flera av de plattformarna vi utvecklat lever än idag och Invativa är stolta över att få fortsätta arbeta i nära samarbete med Bisnode för att producera effektiva digitala tjänster!

Söker du också en digital partner?

Om du också söker någon att utveckla din digitala affär tillsammans med, missa inte vårt tidigare inlägg Så hittar du rätt partner till din digitala affär.

Banner