Google satsar på sin nyhetsplattform för att tackla ”fake news”

I tisdags inledde Google sin årliga utvecklarkonferens, Google I/O, i Mountain View, Kalifornien. Under det traditionsenliga inledningstalet presenterades en rad spännande nyheter: bättre talsyntes, det nya mobila operativsystemet Android P, självskrivande mejl, en smartare Google Assistant… Men mest rätt i tiden är kanske deras utökade satsning på nyhetsplattformen Google­ News. Genom att samla kvalitativ journalistik på ett ställe kan Google komma att spela en nyckelroll i att bekämpa fake news.

“Jag tror att det idag produceras mer kvalitativ journalistik än någonsin”, säger Googles vd Sundar Pichai när han presenterar nya Google News. “Det stämmer också att människor i nödsituationer vänder sig till Google och vi har ett ansvar att tillhandahålla [den] informationen”.

Han berättar att de med hjälp av AI vill föra fram “det bästa journalistik har att erbjuda”. Genom att sålla bland de miljoner artiklar, videor, podcasts och kommentarer som publiceras varje minut samlar Google information från pålitliga källor och gör den tillgänglig för alla.

Nya funktionen bekämpar fake news

Satsningen går väl ihop med det Sundar Pichai menar är Googles mål: att göra information mer användbar, tillgänglig och välgörande för samhället. Med det växande utbudet av digitala nyhetskällor blir det allt svårare att bilda sig en korrekt uppfattning om vad som sker i världen. När nu fake news har blivit ett begrepp kan plattformar som Google News motverka spridningen av desinformation.

Till nyhetsartiklar kommer bl.a. knappen ”Full Coverage” läggas till. Full Coverage ger möjlighet att se vad olika nyhetsmedier skriver om samma händelse. Detta kombineras med tweets och hårda fakta för att ge en omfattande och nyanserad bild av ämnet. På så sätt försöker Google att ta ett större ansvar för att ge människor förståelse för hela storyn. Just denna funktion kan bli en viktig del i att tackla fake news.

Nya Google­ News är ett av många exempel på hur plattformar skapar både affärs- och samhällsnytta. För att läsa mer om plattformars roll i digitala affärer, tryck här.

Om du vill se övriga tillkännagivanden från Google I/O 2018, följ länken här.